صفحه اصلی
کنفرانس علمی «تدوین مقالات حاصل از پژوهش‌های کیفی در حوزه سلامت»
  • 3322 بازدید

کنفرانس علمی یک روزه «تدوین مقالات حاصل از پژوهش های کیفی در حوزه سلامت» به همت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی (مرکز تحقیقات سنجش سلامت) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این کنفرانس علمی یک روزه روز شنبه ۲۰ اسفندماه با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت، دانشجویان و سایر علاقمندان برگزار شد.

دکتر فریده خلج آبادی فراهانی، دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی و دکتر افسون آیین پرست، دانشیار پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، سخنرانان کنفرانس علمی یک روزه «تدوین مقالات حاصل از پژوهش های کیفی در حوزه سلامت» بودند و در خصوص فرایند تدوین مقاله‌های حاصل از پژوهش‌های کیفی در حوزه سلامت، توضیحاتی ارائه کردند.

دکتر آیین پرست درخصوص دغدغه‌های مربوط به انتشار مقاله‌های کیفی در حوزه سلامت توضیحاتی ارائه کرد و علاوه بر بیان ضرورت و اهمیت مهارت مقاله‌نویسی، بررسی ساختار مقاله و اجزای تشکیل‌دهنده آن، به روند رو به رشد گرایش به مطالعه‌های کیفی و سوال‌های پیش‌روی پژوهشگران برای تدوین مقاله‌های کیفی اشاره کرد.

دکتر خلج آبادی فراهانی نیز در این نشست، به طور گام به گام به نکات مهم در تدوین مقاله‌های کیفی مانند شناخت مخاطبین مقاله و اهمیت و نحوه نشر دستاوردهای حاصل از پژوهش کیفی پرداخت.

وی تاکید کرد: برای نوشتن مقاله باید هدف و تمرکز نویسنده، واضح و روشن باشد و در یک مقاله به موضوع‌های مختلف و متعدد پرداخته نشود. وی همچنین در مورد نحوه نوشتن طرح کلی مقاله و استراتژی نوشتن بخش‌های مختلف مقاله شامل عنوان، اهمیت موضوع، مبانی نظری و پیشینه پژوهش در مقاله‌های منتج از پژوهش‌های کیفی، توضیحاتی ارائه کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به اهمیت و محتوای روش کار در مقاله‌های منتج از پژوهش‌های کیفی اشاره و جزئیات مورد توجه در خصوص نگارش یافته‌های مطالعه‌های کیفی در مقاله‌ها را بیان کرد.

دکتر خلج آبادی فراهانی، مواردی را که داوران در مقاله‌های کیفی بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند، متذکر شده و نحوه نهایی کردن و آماده کردن مقاله برای ارسال به مجله‌ها را تشریح کرد تا پژوهشگران، راه هموارتری برای ارائه دستاوردهای پژوهشی به همتایان علمی و سایر پژوهشگران در قالب مقاله علمی پیش رو داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، در این کنفرانس علمی پس از بیان نکته‌های کلیدی در خصوص نگارش مقاله‌های کیفی، چند مقاله کیفی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در انتها به سوال‌های شرکت‌کنندگان در این زمینه پاسخ داده شد. این کارگاه با هدف ارتقا توانمندی پژوهشگران و متخصصان حوزه سلامت برگزار شد و برای متخصصان حوزه سلامت دارای ۲.۵ امتیاز بازآموزی بود.

منبع:ایسنا

 

افزودن نظرات