با هدف زیارت عتبات عالیات و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی برتر کشور عراق برگزار شد؛

اردوی علمی- فرهنگی- زیارتی استادان و دانشجویان زبان و ادبیات عربی دانشگاه

3448 بازدید

اردوی علمی، فرهنگی و زیارتی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی در کشور عراق از 16 تا 24 بهمن 1401 با هدف زیارت عتبات عالیات و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی برتر کشور عراق به سرپرستی دکتر ابوالفضل رضایی برگزار شد.

این سفر با حضور ۳۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه زبان و ادبیات عربی و دکتر حجت رسولی، دکتر علی اصغر قهرمانی مقبل، دکتر ابوالفضل رضایی، دکتر امیر فرهنگ‌نیا و  دکتر طیبه سیفی اعضای هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

در این سفر ۹ روزه، علاوه‌ بر زیارت مرقد حضرت امیر‌المؤمنین امام علی(ع) در نجف اشرف و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و ابوالفضل العباس(ع) در کربلای معلی و حرم امامین عسکریین (علیهما السلام) در سامراء و حرم امام موسی کاظم(ع) و امام محمد تقی(ع) در کاظمین، بازدیدهایی از مراکز علمی و فرهنگی عراق صورت گرفت.

بازدید از دانشگاه الکفیل نجف و دیدار با دکتر نوال میالی، معاون علمی این دانشگاه از دیگر برنامه‌های این بازدید بود. دکتر حجت رسولی، مراتب علاقه‌مندی سرپرست دانشگاه شهید بهشتی را به برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی با این دانشگاه به اطلاع دکتر میالی رساند.

بازدید از معهد العلمین با حضور علامه سید محمد علی بحرالعلوم، رئیس معهد و نشست فرهنگی با حضور اعضای هیئت علمی و ادیبان آن معهد از دیگر برنامه‌های این اردوی علمی فرهنگی بود. در این نشست،  دکتر حجت رسولی و دکتر علی اصغر قهرمانی مقبل، مدیر گروه زبان و ادبیات عربی و رئیس انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، و حجت الاسلام و المسلمین شیخ أسعد حیران اللامی سخنانی در زمینه استعداد مبادلات علمی- فرهنگی بین دو کشور از جمله دانشگاه شهید بهشتی و معهدالعلمین ایراد کردند.

ملاقات با بیوت برخی شخصیت‌های دینی از جمله منزل مسکونی حضرت امام خمینی(ره) در نجف، بیت مرجع عالی‌قدر تشیع آیت‌الله سیدابوالقاسم خوئی ، ملاقات با آیت‌الله علامه جواهری، زیارت مقبره شیخ طوسی و وادی‌السلام از دیگر برنامه‌های این سفر علمی‌ - زیارتی بود.

هیئت دانشگاه شهید بهشتی  در سومین روز حضور در کشور عراق در برنامه های فرهنگی - اجتماعی، که در شارع المتنبی شرکت کردند و با فعالیت‌های فرهنگی این منطقه آشنا شدند و از سایر مراکز دیدنی منطقه مانند نشست‌های فرهنگی، میدان‌های تاریخی، برج ساعت، بازار کتاب و... در شارع المتنبی بازدید کردند.

دکتر حجت رسولی در ملاقات با دکتر نوال المیالی، معاون دانشگاه الکفیل؛  علامه سید محمد علی بحرالعلوم،  رئیس معهد العلمین و در ملاقات با عتبة مقدسة عباسیة، لوح‌های یادبودی از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی به ایشان تقدیم کرد و آمادگی سرپرست و مسئولان دانشگاه شهید بهشتی برای برقراری ارتباط علمی- فرهنگی با مراکز علمی عراق را اعلام نمود. مسئولان این مراکز نیز، با تقدیر از سرپرست دانشگاه، خواستار ابلاغ مراتب تشکر شدند و برای برقراری ارتباطات علمی و فرهنگی اعلام آمادگی نمودند.

شایان ذکر است مقدمات و امکانات این سفر با تلاش‌ها و هماهنگی‌های انجام شده از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ أسعد حیران اللامي که خود از دانشجویان مقطع دکتری گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی است صورت گرفت.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: