گزارش اولین «نشست علمی تخصصی مشاوره در بحران»

4869 بازدید

اولین «نشست علمی تخصصی مشاوره در بحران» توسط دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی و انجمن علمی مشاوره،  شنبه چهارم دی ماه 1400برگزار شد.

دکتر زهرا جهانبخشی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدبهشتی دبیر علمی و دکتر یاسر مدنی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران، دکتر خدابخش احمدی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه بقیه‌الله اعظم، دکتر سید جعفر احمدی، مشاور ارشد پروژه تروما دانشگاه موناش و بدفورد شایر انگلستان، دکتر علی‌اکبر ارجمندنیا، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران و همچنین دانشجویان کارشناسی‌ارشد رشته مشاوره توانبخشی دانشگاه شهید بهشتی؛ مهمانان و سخنرانان این نشست بودند.

در ابتدای نشست مباحثی در خصوص "تاثیر مداخلات روانشناختی کوتاه‌مدت برای خانواده‌ها و زوجین" بیان شد و همچنین راهبردهای درمان کوتاه‌مدت توسط دکتر یاسر مدنی ارائه شد.

در ادامه مطالبی در خصوص "مداخلات قبل از اقدام به خودکشی، حین اقدام و بعد از اقدام و نحوه مداخله در بحران" توسط دکتر خدابخش احمدی مطرح شد.

سپس دکتر سید جعفر احمدی، تحت عنوان "مداخله در PTSD و در خصوص اثر بحران بر حافظه سرگذشتی افراد و مداخله تلفیقی METRA" به ایراد سخنرانی پرداخت و سمیه احمدی هم ذیل همین موضوع و با اتکا بر تجربیات زیسته در افغانستان، به تکمیل مباحث پرداخت.

سپس دکتر علی‌اکبر ارجمندنیا با محوریت "تاثیر اضطراب بر مغز و اثرگذاری بحران کرونا بر حافظه" به بررسی تاثیرات اپیدمی کوید۱۹پرداخت. دکتر روح الله کریمی تحت موضوع "مداخله در بحران قتل با تاکید بر پرونده بابک خرمدین" سخنرانی کرد؛ وی با بررسی تاثیر کهن الگوهای یونگ بر اکبر خرمدین، به شخصیتشناسی قاتل پرداخت و سپس راهکارهای مداخله در بحران قتل را ارائه داد.

در ادامه نشست، جمعی از دانشجویان مقطع ارشد رشته‌ی مشاوره توانبخشی، به ارائه‌‌ مطالب خود پرداختند. براین اساس حدیث امینی، بررسی موضوع "رشد پس از بحران، ویژگی‌های افراد مستعد رشد و رویکردهای نظری و عوامل مرتبط با آن"؛  هدی عزتی، "تحلیل مداخله در بحران تجاوز، تشریح نیازهای حیاتی این افراد و راهبرد های مورد استفاده و انواع مؤلفه های درمان آن"؛ نیما رضوانی، "بیان بحران‌های کودکی و راه‌های کمک به کودکان که شامل اجازه صحبت، ناز و نوازش و بازی درمانی، قصه درمانی، موسیقی درمانی و نمایش درمانی"؛ فرنوش باغبان، "بررسی در بحران خیانت، راهبرد‌های مداخله مثل بررسی مشوق‌های خیانت، بررسی افکار فرد خائن درباره خیانت، رازداری و توضیح تئوری EE و شیوه‌های درمان این افراد"؛ دنیا دقتی و ملیکا کمانی، "پرداخت به بحران خشونت، نظریه‌های تبیین کننده خشونت، راهکارهای درمانی، ابزارهای کاربردی و پناهگاه‌های اجتماعی و راه‌های گذر از این بحران"؛ زهرا اسفندیاری هم به بررسی"بحران جنگ، تعریف آن و بررسی ابعاد اثرات آن، علائم و اختلالات پس از جنگ و بیان تاثیرات جنگ ایران و عراق و اسیب های ناشی از ان برای بازماندگان" پرداخت و نهایتا اولین نشست علمی تخصصی مداخله در بحران، در ساعت 17 بعد از ظهر به پایان برسد.​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: