افزایش کارایی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مهمترین هدف هوشمندسازی است

796 بازدید

حسین غلامی؛ مدیرعامل شرکت هوشمند نیکان(لوماسیتی) شرکت مستقر در مرکز نوآوری دانشکده برق الکترونیک دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به لزوم حرکت به سمت فناوری روز و هوشمندسازی منازل، گفت: شرکت شهر هوشمند نیکان با استفاده از رویکردی نوین و استفاده از اینترنت اشیاء به عنوان فناوری مادر، در مسیر هوشمند کردن منازل گام برمی‌دارد.

 

وی افزود: اینترنت اشیا یا IoT (Internet of Things) به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، اشیاء و سنسورهای متصل به اینترنت اطلاق می‌شود که قادرند با یکدیگر و با سیستم‌های دیگر ارتباط برقرار کنند. این فناوری به اشیاء روزمره اجازه می‌دهد تا داده‌ها و اطلاعات را جمع‌آوری کرده و با استفاده از این داده‌ها، عملکرد بهتر، کنترل دقیق‌تر و امکانات جدید را فراهم کنند.

غلامی با اشاره به کاربردها و کارکردهای متنوع اینترنت اشیاء، ادامه داد: امروزه اینترنت اشیاء کاربردهای متنوع و مختلفی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه دارد. به عنوان نمونه، از ساده‌ترین کاربردهای اینترنت اشیاء می‌توان به سیستم‌های خانه ‌هوشمند، خودروهای هوشمند، دستگاه‌های پزشکی متصل، شهرهای هوشمند، کشاورزی هوشمند و امثال آن اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت هوشمند نیکان با بیان اینکه افزایش کارایی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات هوشمندتر و بهتر به کاربران، مهمترین اهداف اینترنت اشیاء است، تصریح کرد: خانه هوشمند نمونه‌ای از ارتقاء فناوری در زمینه مسکن است که با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء (IoT) و سیستم‌های هوشمند، تجربه زندگی را بهبود می‌بخشد. این نوع خانه‌ها با داشتن سنسورها، دوربین‌ها، و دستگاه‌های کنترل هوشمند، به ساکنان امکان مدیریت اجزای مختلف خانه از راه دور را می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با استفاده از اینترنت اشیاء، افراد قادرند تا از راه دور نورپردازی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، دستگاه‌های الکتریکی، و حتی درها و پنجره‌ها را کنترل کنند. همچنین، این خانه‌ها می‌توانند با تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به ساکنان کمک کنند تا مصرف انرژی خود را بهینه کنند و زندگی را راحت‌تر و هوشمندانه‌تر تجربه کنند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: