صفحه اصلی
دولت سیزدهم مصمم به تکمیل طرح تحول آموزش عالی است
  • 8168 بازدید

پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی با حضور  دکتر زلفی گل، وزیر عتف؛ دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از مسئولان آموزش عالی، اندیشمندان و محققان کشور، یکشنبه 11 تیر 1402 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

 

رئیس جمهور در پیامی به پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و نخستین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور تاکید کرد: دولت سیزدهم با ارائه چشم انداز برنامه هفتم توسعه در فصل آموزش و فناوری مصمم است طرح تحول آموزش عالی را تکمیل کند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم نیز با تصویب این برنامه، زمینه عملیاتی شدن طرح را تسریع بخشند.

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این پیام که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره قرائت شد، اظهار داشت: کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره راهی به‌منظور تغییر عمیق و گسترده مرزهای دانش است. در پرتو این عرصه گشایی‌ها دانشمندان بزرگ ایران می‌توانند، سرعت وصول به تمدن نوین ایران را بر پایه ارزش‌های اسلامی شتاب دهند.

 

متن پیام به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم
فَبَشِّرْ عِباد الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ‏ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْباب‏

سلام و دورود خدای متعال بر پیامبران بزرگ الهی که باب گفتگو در مهم‌ترین مسائل سعادت آفرین و شقاوت‌سوز را به روی بشر گشودند و به‌‎منظور بیداری و هوشیاری انسان‌ها و دوری جوامع بشری از تیرگی‌ها بیشترین هزینه‌ها را تحمل کردند. سلام بر دانشمندانی که در عرصه‌های مختلف، سپاس‌گزار نعمت دانایی، تفکر و عقل شدند و گره از رنج‌های بشر گشوده، مسیر زندگی را در همه ابعاد مادی و معنوی هموار کردند.

به حاضرین در پنجمین اجلاسیه آئین اعطای گواهی کامیابی نظریه‌پردازان و نوآوران موفق هیات حمایت از نظریه‌پردازی و گفتگوی آزاد و شرکت کنندگان در اولین اجلاسیه سرآمدان آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خیر مقدم گفته و به همه کامیابان اعم از نظریه‌پردازان، نوآوران، و اساتید سرآمد در تدریس موفق تبریک می‌گویم. از این که به‌جهت مشاغل و برخی موانع توفیق حضور در جمع فرهیخته‌ترین دانشمندان علم و فناوری کشور را پیدا نکردم، عذر خواهم. فرصت را غنیمت دانسته و به‌مناسبت موضوع اجلاس مواردی را باطلاع می‌رسانم:

۱- کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره راهی به‌منظور تغییر عمیق و گسترده مرزهای دانش است. در پرتو این عرصه گشایی‌ها دانشمندان بزرگ ایران می‌توانند، سرعت وصول به تمدن نوین ایران را بر پایه ارزشهای اسلامی شتاب دهند. براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در پاسخ به تقاضای جمعی از فرهیختگان در سال ۱۳۸۱ انتظار می‌رود علوم پایه و دیگر عرصه‌های علمی نیز در موضوع فعالیت‌های آن هیات محترم افزون شود. دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌ها با مساعدت دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیدات قانونی لازم را جهت گسترش فعالیت‌های هیات به این عرصه‌های دانش و فناوری فراهم کند.

۲- انقلاب اسلامی ایران در روند پیشرفت بیش از چهار دهه، از هر زمانی به شکل دادن هویت انقلاب اسلامی به مثابه نظامی مستقل و جامع همه ابعاد توسعه یافتگی نیاز دارد. معماری صحیح انقلاب اسلامی در چهل سال دوم تحقق آن، از معبر تبیین و طراحی مدل‌های مناسب با نظریه جمهوری اسلامی می‌گذرد. از هیات حمایت از نظریه‌پردازی و آزاد اندیشی انتظار دارم تا نظریات و گفتگوهای علمی را به سمت اهداف بلند انقلاب اسلامی و مکتب درخشان اسلام متناسب با زیست بوم ایران عزیز و جبهه مقاومت در جهان اسلام هدایت کند.

۳- تولید نظریه و نو آوری‌های علمی نباید در حصار اندیشه‌ورزی و ابداع نظریه‌ها باقی بماند؛ بلکه باید امتداد مناسب یافته و در حل مشکلات و مسائل نظام مقدس اسلامی و ایران عزیز به‌کار گرفته شود. انتظار می‌رود به این منظور تدابیر لازم در دبیرخانه هیات به موقع اجرا گذاشته شود. بدیهی است دولت جمهوری اسلامی و دستگاه‌های ذیربط، هیات را در این امر پشتیبانی خواهد کرد.

۴- مسائلی در استان‌ها و گاه شهرها وجود دارد که نیاز به تدبیر و اندیشه‌ورزی دانشمندان دارد. لازم است با توسعه شبکه هیات حمایت از نظریه‌پردازی، به استان‌ها فرصت‌هایی برای تشویق دانشمندان و متفکران در حل مسائل استان فراهم آورد. بدیهی است استانداری‌ها و دستگاه‌های استانی وابسته به دولت در کنار مراکز علمی و پژوهشی هیات را در شبکه نظریه‌پردازی و نواوری در سطح استان‌ها یاری خواهند کرد.

۵- استحکام نظرات علمی و پایداری پیشرفت‌های کشور مرهون مناظرات آزاد علمی دانشمندان و فرهنگ گفتگوی آزاد در مسائل مهم علمی، اجتماعی و فرهنگی است. انتظار می‌رود، هیات حمایت از نظریه‌پردازی، راه را برای مناظرات و گفتگوی آزاد میان دانشمندان هموار و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در برپایی خانه ملی گفتگوی آزاد را با جدیت تمام اجرایی کند. در این صورت است که امید و نشاط اجتماعی متفکران و نواندیشان تقویت شده و ظرفیت فرهنگی کشور اعتلا می‌یابد. انتظار دارد، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، رسانه‌ها، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی از این فعالیت‌ها پشتیبانی و هیات حمایت را در تحقق این آرمان بزرگ انقلاب اسلامی مساعدت کنند.

۶- دولت سیزدهم با ارائه چشم انداز برنامه هفتم توسعه در فصل آموزش و فناوری مصمم است طرح تحول آموزش عالی را تکمیل کند. امیدوارم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم نیز با تصویب این برنامه، زمینه عملیاتی شدن طرح را تسریع بخشند.

۷- تجلیل از نظریه پردازان و نواوران و سرآمدان اموزشی شکر عملی نظام مردم سالار از این شخصیت‌های اثرگذار و تحول آفرین است. امیدوارم تمام دستگاه‌های علمی و آموزشی قدرشناس این عزیزان باشند. در پایان از تلاش های هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، آزاد اندیشی و نقد و مناظره علمی و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تمام دست اندرکاران برگزاری این اجلاسیه سپاسگزارم.

افزودن نظرات