صفحه اصلی
نشست الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن برگزار شد
  • 408 بازدید

به گزارش ایکنا، کرسی علمی ترویجی «الزامات تفکر عقلی در شناخت قرآن به قرآن از منظر مطالعات میان رشته‌­ای» روز گذشته ۱۱ دی در پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

این نشست به ریاست علیرضا طالب‌­پور، دانشیار دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر و مؤسس و عضو وابسته پژوهشکده مطالعات میان‌­رشته­‌ای قرآن و با سخنان ابتدایی او آغاز شد و از مجری طرح، محمدامین شاهجویی، استادیار گروه پژوهشی حکمت معاصر و فلسفه اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواسته شد تا پس از اشاره اجمالی به شرح سوابق فعالیت­‌های آموزشی و پژوهشی خود به طرح تفصیلی نظریه مطرح در قالب کرسی بپردازد.

محمدامین شاهجویی در ۵ سرفصل اصلیِ حقیقت قرآن، اعجاز قرآن، رسالت قرآن، جاودانگی قرآن و سرانجام فهم قرآن، مستند به کتاب قرآن در قرآن از آیت‌الله جوادی آملی، مجلد نخست دوره تفسیر موضوعی قرآن ایشان، و نیز با استناد به بالغ بر شصت جلد از آثار این مفسر که عمدتا آثار تفسیری ایشان است، به ارائه داده‌­هایی پرداخت. از نظر او، شناخت قرآن به قرآن که شرط لازم تفسیر قرآن به قرآن نیز هست، فارغ از طرح پاره‌­ای از مهم­‌ترین مفاهیم، به ویژه فلسفه الهی و مباحث الهیات بالمعنی الأخص فلسفه، ناممکن است.

سپس ناقدان به نقد طرح نظرات ارائه شده پرداختند. حجت‌الاسلام محمد سادات منصوری، پژوهشگر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، و در ادامه علیرضا فخّاری، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در چند مرحله سوالات، ابهامات و دیدگاه‌های انتقادی خود را مطرح کردند و مجری طرح نیز در چند نوبت به ارائه پاسخ‌­های خود پرداخت و گفت‌وگوهای صریح، انتقادی و با رویکرد علمی میان دو طرف شکل گرفت.

افزون بر این برخی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده مطالعات میان‌­رشته‌­ای قرآن نیز وارد بحث شده، به طرح دیدگاه‌های موافق یا انتقادی خود نسبت به مباحث مطرح شده پرداختند که مورد استقبال حاضران و مستمعان نشست قرار گرفت.

در انتها ریاست نشست نیز به طرح نظرات و پرسش‌­های خود پرداخت و جمع‌­بندی‌­ از کلیه مباحث مطرح شده ارائه داد و در نهایت اعلام کرد که کرسی نظریه­‌پردازی علمی ترویجی، پس از ایضاح برخی از ابهاماتی که مورد سوال ناقدان بود و نیز با پاره‌­ای از اصلاحات، توسط مجری طرح، مورد قبول قرار گرفته و مثبت ارزیابی می‌­شود.

دانلود فایل
افزودن نظرات