صفحه اصلی
جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن
  • 21443 بازدید

جشن میلاد حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت روز زن با حضور آقای دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی، نماینده مقام معظم رهبری، خانم دکتر فیاض بخش، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، آقای دکتر عزیزی، کارشناس سبک زندگی و مشاوره خانواده و تربیتی، گروهی از اعضای هیات‌علمی، مدیران، کارکنان و جمعی از دانشجویان روز یکشنبه 10 دی ماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در تالار ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسینی، ضمن گرامیداشت تقارن میلاد حضرت زهرا (س) و ایام شهادت سردار سلیمانی به تجلیل از فداکاری و زحمات کارمندان خانم دانشگاه پرداخت و در بیان جایگاه ایشان و نقش سکونت‌آفرینی و ستون خانه بودن آن‌ها به آیه 21 از سوره روم اشاره کرد: «خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا». وی در ادامه به مسئولیت اجتماعی حضرت و اثرگذاری در جامعه در کنار نقش دختر و مادر بودن پرداخت و ایشان را الگویی در زمینه‌های مختلف دانست و با بیان روایتی از نیکی به مادر و سپس پدر یاد کرد.
در ادامه مراسم دکتر آقامیری به ویژگی‌­های فداکاری، تکیه‌گاه بودن مادر و همچنین تکریم زن و دختر توسط پیامبر در قرن زنده به گور کردن دختران اشاره کرد و تکریم زنان را نشانه ایمان دانست. ایشان در ادامه سخنان خود به بیان حضور متفاوت و بیشتر زنان در صحنه‌های اجتماعی پرداخت و خاطرنشان ساخت که بیش از 50 درصد دانشجویان دانشگاه را دختران و 35 درصد هیات‌علمی را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و در کل کشور نیز نسبت زنان و مردان پزشک برابری می‌کند. وی بر ضرورت حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و خانه‌داری با الگو پذیری از حضرت زهرا (س) تأکید کرد و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه این جایگاه را برای زنان فراهم کند.
سخنران بعدی مراسم خانم دکتر فیاض بخش در طی سخنانی انسان را جلوه تمام‌نمای خدا دانست که باید تمام صفات زیبای خدا را اظهار کند. ایشان با استناد به برخی کتب عرفانی که خانم‌ها را مظهر جمال (زیبایی، لطافت، مهربانی، عشق و غیره) و آقایان را جلوه جلال الهی (تعقل، تدبیر و غیره) معرفی می‌کنند، حضرت صدیقه طاهره (س) را جلوه جمال و جلال الهی دانست و از جمله القاب ایشان و حضرت زینب به لقب «عقیله» اشاره کرد؛ بدین معنا که جنبه تعقل و تدبر در وجود خانم‌ها کم نیست، از جمله ملکه سبا که قرآن از تعقل، تدبر و ادب کلام وی به سبب جلوگیری از وقوع جنگ خانمان سوز با حضرت سلیمان تجلیل می‌کند. خانم فیاض بخش در ادامه سخنان خود اظهار داشت که خانم‌ها 6 سال زودتر به سن تکلیف می‌رسند و این نه تنها برخلاف عقیده برخی نقصان تلقی نخواهد شد که طبق نظر فلاسفه، عرفا و متکلمان سن تشرف به مقام شرافت و خطاب الهی است. حضرت زهرا (س) موسس چند شاخه علمی در جهان بودند و نخستین کلمات و واژه‌ها در عرفان اسلامی در روایات باز مانده از ایشان قابل مشاهده است که بعدها هر یک از آن‌ها آغازی برای جهان علم و از جمله عرفان اسلامی گردید؛ از جمله واژه‌های قطب و قطب الاقطاب درباره حضرت علی (ع) و یا بحث اختیار انسان و تاثیر افعال بر سرنوشت او در کلام اسلامی نظیر تاثیر خلوص عمل در سعادت‌مندی انسان. خانم دکتر با اشاره به خطبه حضرت زهرا (س)، این خطبه را یک شاهکار علمی دانست و در پایان سخنان خود از قدرت تعقل و تدبر بانوانی نظیر نفیسه خاتون از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و تصرف ایشان بر رود نیل، حضرت زینب و مدیریت بحران بعد از واقعه عاشورا، رابعه عدویه، رابعه شامیه، حکیمه خاتون جد مادری امام حسن عسکری (ع)، مادر امام عصر (عج) و حضرت معصومه (س) یاد کردند.
سخنرانی دکتر سعید عزیزی، کارشناس سبک زندگی و مشاور خانواده و اجرای زنده گروه موسیقی چاوش نو دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی از برنامه‌های پایانی این مراسم بود.  

افزودن نظرات