خواندنی ها

تشکیل خانواده در ایام پر خطر

 

در این شرایط با توجه به ضروری بودن تداوم فرآیند ثبت ازدواج و به تبع آن ارائه خدمات سلامت زمان ازدواج، تمهیدات پیشگیرانه لازم (فاصله‌گذاری هوشمند)​ جهت حفظ سلامت زوجین و خانواده آن‌ها و همچنین پرسنل ارائه دهنده خدمت در مراکز خدمات زمان ازدواج و دفاتر ثبت ازدواج صورت گرفته است.

 


 

اکرم احمدلو ،کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خانواده واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه اسلامی و کانون رشد و تعالی انسان و پشتوانه سلامت و بالندگی و اقتدار و اعتلای معنوی کشور و نظام است و ازدواج نیز امری توصیه شده در دین و بالاترین نعمت برای زن و مرد است، اظهار کرد: این پیوند مقدس در صورتی که زوجین از علم و هنر روابط متعهدانه و سالم زناشویی برخوردار باشند منجر به حفظ و ارتقای سلامتی فرد، خانواده و در عین حال تداوم چرخه باروری خانواده و حفظ و ارتقای نسل‌های آتی می‌شود.

وی گفت: نگاه ویژه به ارتقای سلامت زوجین و فرزندان و افزایش توانمندی‌های زوجین در مدیریت زندگی زنانشویی در همه ابعاد سلامتی، حقوقی و اخلاقی نشان‌دهنده اهمیت خدمات هنگام ازدواج است. این برنامه با هدف ارتقای آگاهی و سلامت زوجین و فرزندان آتی آنها در آستانه ازدواج اجرایی می‌شود و زوجین از نظر ابتلا یا ناقل بودن ژن بیماری تالاسمی ماژور و احتمال در معرض خطر بودن ابتلای فرزندان آتی خانواده به بیماری‌های مهم ژنتیکی، برخی بیماری‌های آمیزشی و اعتیاد، مورد آزمایش و غربالگری قرار می‌گیرند.

احمدلو با بیان اینکه تزریق واکسن دوگانه بزرگسالان و هپاتیت براساس سابقه واکسیناسیون زوجین طبق دستورالعمل مربوطه انجام می‌شود، افزود: امروزه با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور، عدم مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ می تواند منجر به توسعه انتقال بیماری به دلیل تجمع زوجین و همراهان آنها در مراکز ارائه خدمات ازدواج، دفاتر ثبت ازدواج یا مراسم جشن ازدواج شود.

وی تصریح کرد: در این شرایط با توجه به ضروری بودن تداوم فرآیند ثبت ازدواج و به تبع آن ارائه خدمات سلامت زمان ازدواج، تمهیدات پیشگیرانه لازم(فاصله‌گذاری هوشمند) جهت حفظ سلامت زوجین و خانواده آنها و همچنین پرسنل ارائه دهنده‌ خدمت در مراکز خدمات زمان ازدواج و دفاتر ثبت ازدواج صورت گرفته است.

کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در مراکز ازدواج اقدامات گندزدایی محیط مرکز، تهویه مناسب محل ارائه خدمت و تامین مواد شوینده و ضدعفونی جهت مواردی که نیاز به ثبت اثر انگشت وجود دارد فراهم شده است و بررسی روزانه سلامت پرسنل ارائه دهنده‌ خدمت از لحاظ علائم مشکوک ابتلا به کرونا براساس دستور العمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می‌گیرد. برای فرآیند آزمایش نیز جهت پیشگیری از شیوع کرونا حداقل نیم ساعت برای هر زوج زمان در نظر گرفته می شود و با توجه به اینکه حداکثر دو زوج می‌توانند به‌طور هم‌زمان در فضای داخلی مرکز برای طی مراحل ارائه خدمات حضور داشته باشند از حضور همراه زوجین در مراکز ارائه خدمات آزمایشگاهی و ... ممانعت به‌عمل می‌آید.

وی با اشاره به اینکه لازم است برای مراجعه به دفاتر ازدواج و مراکز بهداشتی مجری خدمات ازدواج اقداماتی مدنظر زوجین قرار گیرد، بیان کرد: افراد در صورت وجود علائم ابتلا به بیماری تنفسی شامل تب بالای ۳۷.۵ درجه، سرفه یا تنگی نفس، مطلقا به مراکز مراجعه نکنند و حتما به مراکز خدمات بهداشتی نزدیک محل سکونت مراجعه کنند.

احمدلو اضافه کرد: رعایت فاصله بیش از یک متر و ترجیحا دو متر با سایر مراجعان در فضای دفترخانه، مراکز بهداشتی مجری خدمات ازدواج و سایر ملاحظات بهداشتی که در محضر یا مرکز آموزشی و راهنمایی ارائه می‌شود اجباری است، همچنین همراه داشتن خودکار شخصی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده ضروری است.

وی با بیان اینکه مراجعه به مراکز بهداشتی مجری خدمات ازدواج باید صرفا در تاریخ مندرج در معرفی نامه دریافتی و براساس نوبت اعلام شده توسط دفتر ثبت ازدواج صورت گیرد و در غیر این صورت ارائه خدمات صورت نمی‌گیرد، افزود: از ورود سایر افراد غیر از زوجین به مراکز بهداشتی مجری خدمات ازدواج جدا جلوگیری می شود و لازم است افراد حتما قبل از حضور در این مراکز اطلاعات وضعیت سلامت خود را در سامانه Salamat.gov.ir​ ثبت کنند.

احمدلو با تاکید بر اینکه شکست کرونا نیازمند همراهی همه اعضای جامعه است و باید تک تک مراحل درخواست شده برای ازدواج مورد توجه قرار گیرد، در خصوص مراجعه افراد به محضر جهت جاری شدن صیغه عقد تصریح کرد: حداکثر ۶ نفر مجاز به حضور در محضر هستند که شامل عروس، داماد و دو نفر از اعضای خانواده عروس و داماد است، هریک از این افراد باید با رعایت بهداشت فردی و جمعی در محضر حاضر شوند و جابجایی همراهان نیز انجام نشود.

کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه لازم است هر‌گونه دورهمی و جشن ازدواج به بعد از شکست کرونا موکول شود، اضافه کرد: تشکیل کلاس‌های آموزش‌های ۶ ساعته جهت زوجین به بعد از محدودیت تجمعات موکول می‌شود.

 

​  منبع: ایسنا