مدیر مرکز نوآوری و فناوری دانشکده الهیات و ادیان خبر داد:

تهیه "مدل بوم" ارتباط علوم انسانی با مسائل جامعه

5360 بازدید

​​​​​​​

مدیر مرکز نوآوری و فناوری دانشکده الهیات و ادیان از تشکیل تیمی برای تهیه "بوم مدل" در زمینه ارتباط میان رشته‌های علوم‌انسانی با مسائل کشور خبر داد و گفت: این تیم از ترم آتی در مهرماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

دکتر نگار ذیلابى با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز نوآوری و ارتباط با صنعت در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، افزود: این یک واقعیت است که با تقویت زیربناهای فکری، ‌فرهنگی و اجتماعی می‌توان جوامع را در مسیر توسعه حرکت داد، اما این ایده زمانی ثمر خواهد داد که علاوه بر حمایت‌های بالادستی، دانشکده‌های علوم انسانی نیز از وضعیت وابستگی صرف خارج شده و در مسیر استقلال، خلاقیت و نوزایی و کارآفرینی قرار گیرند.

وی استفاده از ظرفیت‌های همه دروس ارائه شده در این دانشکده و ظرفیت‌های اعضای هیات علمی و استادان مرتبط و دانشجویان فعال در این رشته را از اهداف ایجاد این مرکز نوآوری دانست و اظهار کرد: برای مثال ما رشته‌ای تحت عنوان تاریخ و تمدن ملل اسلامی در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی داریم که از جمله دروس ذیل آن تاریخ هنر و معماری، تاریخ علوم و تاریخ نهادهای آموزشی است که می‌توان بر اساس آنها ایده‌هایی نو متناسب با اهداف مرکز تعریف کرد.

ذیلابی، صنایع و هنرهای خلاق مرتبط با درس هنرهای اسلامی را از جمله زمینه‌های مناسب برای راه‌اندازی شرکت‌های استارت‌آپی عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر آن می‌توان در این زمینه از ظرفیت‌های بین‌رشته‌ای نیز بهره برد؛ چرا که با استفاده از توانمندی‌های بین‌رشته‌ای می‌توان حوزه فعالیت‌ها را گسترش داد و محتوای کار را غنا بخشید.

مدیر مرکز نوآوری و فناوری دانشکده الهیات و ادیان، برنامه‌نویسی یا تسلط برIT، هوش مصنوعی و دانش MBA را برخی از این توانمندی‌های بین‌رشته‌ای عنوان کرد و ادامه داد: این علوم، ابزار عالی برای کسب و کار دیجیتال هستند که ضمن سرعت‌ بخشیدن و تسهیل مسیر، قدرت رقابت و موفقیت شرکت‌های استارت‌آپی را به شکل فزاینده‌ای افزایش خواهند داد. بنابراین یک دانشجو یا پژوهشگر الهیات اگر به شکلی هدفمند به فراگیری به این حوزه‌ها بپردازد، خود را به سواد رایج سده بیست و یکم مجهز کرده و می‌تواند به زبان و بیان موفقیت در دنیای نوین دست یابد.

وی اضافه کرد: در کنار این توانمندی‌ها، یادگیری یک یا دو زبان مثلا انگلیسی و عربی برای دانشجویان الهیات و کارآفرینان این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.

ذیلابی، تولید محتوا در حوزه‌هایی چون آموزش، سرگرمی و یا سبک زندگی را از دیگر زمینه‌های فعالیت استارت‌آپ‌های این مرکز نوآوری نام برد و خاطر نشان کرد: محتوای تولید شده در صورتی که به زبان و بیان و ابزارهایی جذاب ارائه شوند و یا آنقدر مفید باشد که مخاطب حاضر باشد برای دیدن و شنیدنش وقت صرف کند، از زمینه‌هایی است که می‌توان به آن اندیشید.

مدیر مرکز نوآوری و فناوری دانشکده الهیات و ادیان با اشاره به چالش‌های قطع ارتباط میان رشته‌های علوم انسانی با مسائل جاری روز، اظهار کرد: در کارگروه مرکز به این می‌اندیشیم که چگونه می‌توان راهکارهایی برای رفع این مشکلات اندیشید و از این میان چه راه‌هایی را می‌توان عملیاتی کرد و به ثمر رساند. تیمی برای تهیه "بوم مدل" کار ایجاد شده است که امیدواریم فعالیت خود را آغاز کند.

ذیلابی، توسعه صنایع خلاق را از دیگر زمینه‌های در دستور کار این مرکز نوآوری در دانشگاه شهید بهشتی دانست و گفت: هنرهای اسلامی و صنایع از جمله نگارگری و تذهیب و تشعیر،‌ خوشنویسی، طراحی لباس و حجاب،‌ عکاسی و صنایع‌دستی روستایی از دیگر حوزه‌هایی است که از  ظرفیت بالایی برای توسعه کسب و کار به‌ویژه ‌در حوزه کسب و کار دانشجویی برخوردار است. چندین طرح در این زمینه‌ها در حال تشکیل و تکمیل تیم است و امیدواریم که در مدت کوتاهی از طریق فراخوان‌های عام با هنرمندان و علاقمندان این حوزه‌ها وارد مذاکره و قرارداد شویم.

به گفته وی، همچنین در زمینه فراهم کردن بستر ارتباطی با مراکز سایر استان‌ها و کشورها، با دانشگاه‌ها و مراکزی که در این زمینه موفق بوده‌اند، مذاکراتی در جریان است که امیدواریم به ثمر رسد. 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی زمینه دیگر فعالیت این مرکز نوآوری را خدمات مختلف اجتماعی در زمینه‌های مشاوره یا معاضدت اجتماعی ذکر کرد و افزود: طبیعی است که در این حوزه از همکاری مشترک با دانشکده‌های روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق بهره خواهیم برد. در این زمینه هم در حال حاضر یک تیم در حال شکل‌گیری و در مرحله عقد قرارداد است

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: