صفحه اصلی
هفت تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه شهیدبهشتی و مراکز علمی چین منعقد شده است
  • 18811 بازدید

اولین همایش بین‌المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و چین»، سه‌شنبه 27 مهر 1400 آغار به‌کار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه، دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با اظهار خرسندی از برگزاری این همایش، سابقه تعاملات علمی- فرهنگی با مراکز دانشگاهی چین و چشم‌انداز توسعه روابط در چارچوب «برنامه همکاری های جامع ایران و چین» را بررسی کرد و اظهار داشت: پیشینه دیرینه ارتباط و تعامل بین دو تمدن ایران و چین، راه را برای تعاملات علمی، فرهنگی، فناوری و اقتصادی در حال حاضر هموار می‌کند.

 رئیس دانشگاه، با بیان سابقه همکاری دانشگاه شهید بهشتی با مراکز دانشگاهی کشور چین گفت: همکاریهای علمی-پژوهشی دانشگاه شهیدبهشتی با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور چین قریب سه دهه پیش آغاز شده است؛ با سابقه‌ترین گروه زبان چینی کشور در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1374 تاسیس شده است. تاسیس «مرکز مطالعات ایران» در مرکز مطالعات خاورمیانه (پردیس اصلی) دانشگاه بین المللی شانگهای در سال 1384بود همچنین اولین «مرکز چین شناسی» کشور در دانشگاه شهید بهشتی در سال 1385 راه‌اندازی شد.

دکتر نصیری، در ادامه با ارائه گزارشی از همکاری‌های دانشگاه شهید بهشتی با مراکز علمی کشور چین اظهار داشت: در راستای ایجاد و تعمیق همکاری‌ها تاکنون 7 تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده است و 21 استاد دانشگاه برای شرکت در کنفرانس و 15 تیم دانشجویی به مسابقات بینالمللی به چین اعزام شدند همچنین15 مورد بازدید دوجانبه و انجام 6 پروژه مشترک از جمله این همکاری‌هاست.

ایشان افزود: دانشگاه شهید بهشتی موفق شده است از زمان آغاز فعالیت گروه زبان چینی،  177 دانشجو را در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات چینی فارغ‌التحصیل نماید و در حال حاضر تعداد 90 دانشجوی زبان چینی مشغول به تحصیل در دانشگاه هستند.

دکترنصیری، با تاکید بر رویکرد دانشگاه شهید بهشتی در حوزه جاده ابریشم بیان داشت: نخستین و تنها مرکز پژوهشی جادۀ ابریشم در کشور در دانشگاه شهید بهشتی تاسیس شده است؛ این مرکز طی همکاری نزدیک با وزارت امور خارجه و کمیسیون ملی یونسکو (ایران) راه‌اندازی شده است.  مشارکت دانشگاه در کمیتۀ راهبردی جادۀ ابریشم (2017-2015)؛  مشارکت دانشگاه در فرایند تأسیس «صندوق راه ابریشم» وابسته به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت فعال دانشگاه در برنامه‌های جهانی یونسکو با موضع جادۀ ابریشم از سال 2015 و همکاری نزدیک در تنظیم اعلامیه‌های (UNESCO, Silk Road Declaration  ) سالانۀ آن سازمان با موضوع جادۀ ابریشم، بخشی از مهمترین دستاوردهای دانشگاه در موضوع جاده ابریشم هستند.

رئیس دانشگاه، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند و برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین تصریح کرد: در دانشگاه شهید بهشتی براساس این سند، 18 حوزه همکاری استخراج شده است که انتقال دانش فنی در راستای برنامه‌ریزی های راهبردی کشور و دانشگاه؛ توسعه بزرگراه، خط‌آهن و اتصالات دریایی بمنظور ارتقای نقش ایران در ابتکار کمربند-جاده؛ همکاری‌های گردشگری، علمی-آکادمیک، فن‌آوری و تبادل تجربه در آموزش نیروی انسانی؛ توسعه سرمایهگذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از نفت، پتروشیمی، مانند ارتباطات، خدمات و گردشگری، سلامت و ... بهبود ظرفیتسازی در همکاری‌های گمرکی؛ توسعه همکاری‌ها در زمینه تولیدات کشاورزی، دارویی و بهداشتی و صنایع نوآوری و همچنین گسترش دانش و به اشتراک گذاشتن فناوری‌های نوین به‌منظور حفظ محیط زیست در عرصه های مختلف  از جمله محورهای مستخرج شده است.

دکتر نصیری، ماموریت دانشگاه در توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را برشمرد و معرفی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مرکز آموزش مجازی زبان فارسی در دانشگاه های کشور و ارائه نقشه راه همکاری فیمابین دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه‌های چین براساس تفاهم‌نامه 25 ساله در محورهای همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و نوآورانه، خبر داد و افزود: تدوین برنامه جامع عملیاتی کوتاه‌مدت، میانمدت و بلندمدت دانشگاه؛ ایجاد وفاق در بین مجموعه‌های مختلف دانشگاه حول چشم‌انداز همکاری های مشترک به منظور هم‌راستا کردن چشم‌انداز و راهبردها با برنامه‌های عملیاتی؛ پیگیری راه‌اندازی دوره کارشناسی‌ارشد زبان چینی در گروه «زبان و ادبیات چینی و شرق دور» دانشگاه شهید بهشتی در چارچوب تفاهم نامه با دانشگاه ژنگ ژو؛ فعالسازی مرکز چینشناسی در دانشگاه شهید بهشتی، و ایجاد هسته‌های پژوهشی مشترک ایران و چین و توسعه آموزش زبان فارسی به چینی زبانان و بالعکس، با مشارکت مرکز آزفا؛ از مهمترین اقدامات اجرایی در تحقق نقشه راه مذکور هستند.

دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی،پیشگام تحقیقات بنیادین در حوزۀ جادۀ ابریشم در کشور است

آقای دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ در سخنانی «تاریخ جادۀ ابریشم» را تاریخِ تمدن بخش قابل ملاحظه‌ای از جهان دانست و گفت: این تاریخ حکایت از آن دارد که کشورهایِ در مسیر چگونه توانسته‌اند با همراهی و همدلی و همکاری بر داشته‌های اقتصادی و علمی و فرهنگی خود در طول هفده قرن بیفزایند و شرایط حضور ملت‌ها و نژادی‌های متفاوت را در تربیت انسان‌های برجسته و تأثیر گذار و تولید علم و فناوری و توسعه فرهنگ و هنر فراهم آرند.

خوشبختانه طرح جدید جادۀ ابریشم که از 16 می 2017 با مشارکت حدود 30 کشور جهان افتتاح شد، می‌تواند مجدداً حال و هوای ارتباطات سیاسی، اقتصادی و از همه مهم‌تر فرهنگی را به کشورهای در مسیر بازگرداند. نیاز به توضیح نیست که در جهان امروز، اتحاد و همبستگی کشورها با یکدیگر یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در دنیای امروز هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات برآید بنابراین جوامع امروز بیش از هرچیز نیازمند به اتحاد و همبستگی به‌منظور هم‌افزایی قدرت و تحقق صلح و توسعه فرهنگی هستند.

ایشان به فعالیت‌ها و اقدامات دانشکده ادبیات در ایجاد و گسترش تعاملات بین فرهنگی اشاره کرد و خاطرنشان شد: دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی مفتخر است که موفق شده با تأسیس مرکز پژوهشی جاده ابریشم که تنها مرکز علمی و آکادمیک در زمینۀ جادۀ ابریشم در ایران است، پیشگام تحقیقات بنیادین در حوزۀ جادۀ ابریشم باشد و با طراحی‌های علمی زمینۀ گفتگوهای فرهنگی را برای برقراری صلح فراهم آورد. بدون تردید ملت بزرگ ایران به گواهی تاریخ، ملتی فرهنگی و دوستدار صلح و دوستی است. تاریخ هزار ساله ادبیات فارسی که جلوه‌های آن را در جای جای کشورهای در مسیر می‌توان یافت و مفاخر مشترک را در مرزهای فرهنگی جادۀ  ابریشم می‌توان دید، گواه آن است که این ملت با رویکرد دینی و ملی خود همواره در صدد ترویج و تعالی مبانی اخلاقی و توسعۀ ملاحظات انسانی بوده است.

دکتر خاتمی افزود: امید است در دورۀ جدید فعالیت جادۀ ابریشم، ایران و دیگر کشورهای عضو بتوانند در کنار مراودات سیاسی و معاملات بازرگانی به مباحث فرهنگی توجه ویژه داشته باشند و با طرح گفتگو بر پایۀ صلح و دوستی، هدایت جوامع بشری را به سمت و سوی کمالات انسانی سامان دهند و جادۀ ابریشم را محملی برای انتقال اندیشه‌های دینی، ادبیات، هنر و آداب و رسوم قرار دهند. ایران عزیز که به عنوان پل ارتباطی فرهنگ‌ها و تمدن‌های شرق و غرب همواره از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است، همچنان توان همکاری با نهادهای مرتبط با جادۀ ابریشم را دارد و تأسیس مرکز جادۀ ابریشم در دانشگاه شهید بهشتی گواه صادقی بر این ادعاست.

شایان ذکر است، اولین همایش بین‌المللی «گفتگوهای فرهنگی ایران و چین»، سهش نبه و چهارشنبه 27 و 28 مهر 1400 به صورت غیرحضوری و توسط گروه چینی دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت دانشگاه مطالعات خارجـی شی‌ان در حال برگزاری است.

برنامه زمان‌بندی اولین سلسله همایشهای بینالمللی گفت و گوهای فرهنگی بین ایران و چین

افزودن نظرات