یکی از مهم­ترین حوزه­هایی که بخش­های مختلف دانشگاه به­طور روزمره با آن سروکار دارند، قوانین و مقررات آموزشی، پژوهشی، استخدامی و... است. با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات، آشناسازی واحدهای مختلف دانشگاه با قوانین و مقررات مربوط به حوزه کاری خود و نظارت بر اجرای آنها، می­تواند موجب کاهش قابل توجه هزینه­های احتمالی دانشگاه و ارکان آن یعنی اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه­ شود.
از سویی، رسیدگی به شکایاتی که منشأ آنها برداشت­های مختلف از قوانین، مقررات و قراردادهای مختلف ناظر بر دانشگاه است، می ­تواند موجب کاهش پرونده­ های مطروحه علیه دانشگاه شود. اداره نظارت بر آیین­نامه ­ها، بخش­نامه ­ها و شیوه ­نامه ­ها و رسیدگی به شکایات، با هدف توانمندسازی اساتید، دانشجویان، کارمندان و کلیه افرادی که در دانشگاه اشتغال دارند، کاهش هزینه­های دانشگاه، تقویت حاکمیت قانون در ارکان و واحدهای مختلف دانشگاه و کمک به مسئولان دانشگاه در جهت تصویب و اجرای مقررات به نحو مطلوب، تشکیل می­شود.
از آن­جا که قراردادها و موافقت­نامه­ های متعددی در زمینه­ های مختلف آموزشی، رفاهی، پژوهشی، ساخت­ وساز و... بنا به نیاز واحدهای مختلف دانشگاه و بعضاً بنا به نیاز واحدها و مؤسسات خارج از دانشگاه وصول می­گردد، این اداره ضمن تنظیم و بررسی این قراردادها، به انطباق مفاد و مندرجات آنها با قوانین و مقررات موضوعه، آیین­نامه­ها، بخش­نامه­ها و آیین­ نامه مالی و معاملاتی دانشگاه اقدام می­نماید. نظارت بر حسن انجام تعهدات و رعایت مفاد آنها از دیگر وظایف و اختیارات این اداره است.
نظر به این­که اختلافات و دعاوی متعددی در خصوص املاک و مستغلات و اراضی دانشگاه وجود دارد، این اداره نسبت به جمع­آوری اسناد و مدارک مربوط و عندالزوم مراجعه به سازمان­ها و ادارت ذیربط جهت پیگیری تا حصول نتیجه یعنی مستند سازی و اخد سند رسمی، اقدام می­نماید. طرح دعوا له دانشگاه و پیگیری دعاوی علیه دانشگاه در مراجع اداری، قضایی و شبه قضایی از دیگر وظایف و اختیارات این اداره است.
داره حقوق مالکیت فکری با هدف تأمین و تثبیت حقوق مالكيت فکری دانشگاه از طريق طرح، تعقيب و دفاع از دعاوي و انجام اقدامات لازم به منظور حل و فصل مسائل حقوقي مالكيت فکری، امور ثبتي مربوط به اموال فکری و حقوق دانشگاه و حمایت از نوآوری­های صورت گرفته در دانشگاه، ایجاد می­شود. ​​​​​​​