سامانه‌های آموزشی، پژوهشی، و دانشجویی

واحد سامانه‌های آموزشی، پژوهشی، و دانشجویی یکی از قدیمی‌ترین واحدهای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات می­‌باشد که از سال 1385 شروع به فعالیت کرده است. تشکیل این واحد به‌منظور اتوماسیون فرآیندهای مقدماتی آموزشی بود، اما در ادامه، سایر فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی و طیف گسترده‌ای از خدمات مرتبط با این حوزه‌ها در این واحد مکانیزه شدند و همگام با نیازهای دانشگاه، پویایی خود را حفظ کرده است.

شرح وظایف:

  • طراحی، پیاده سازی و اجرای فرایندهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی
  • تحلیل و بهینه‌سازی فرآیندها برحسب نیاز واحدها
  • درک، تحلیل و رفع نیازمندی‌ واحدهای بهره‌بردار
  • پاسخ‌گویی، رفع اشکالات و نظارت بر عملکرد صحیح سامانه
  • آموزش فعالیت‌های سامانه به اعضای هیات‌علمی، کارشناسان و مدیران
  • تهیه راهنمای نحوه بهره‌برداری از فرآیندها، پردازش‌ها و گزارش‌های سامانه
  • نظارت بر صحت عملکرد و امنیت اطلاعات سازمانی و ارایه برنامه‌های دقیق و زمان‌بندی شده جهت نگهداری فایل‌های پشتیبانی
  • تبادل و ارائه انواع اطلاعات در قالب وب سرویس با سایر سامانه‌های عملیاتی دانشگاه
  • پشتیبانی، نگهداری، به‌روزرسانی و مراقبت‌های فنی و تخصصی از سامانه
  • تهیه و تدوین طرح‌های توسعه‌ای در زمینه توسعه سامانه‌ها
  • مستندسازی و تهیه گزارش‌ از عملکرد سامانه‌ها
  • پیگیری و نظارت بر روند استقرار کامل سـامانه‌‌ها
  • نظارت، بهینه‌سازی و ارتقای کارایی سامانه‌ها

پروژه‌های اجرا شده:

  • تهیه وب‌سرویس‌­های متنوع بنا به درخواست بخش­های مختلف
  • طراحی و پیاده‌سازی فرآیندها در سامانه جامع دانشگاهی
  • فرایندهای آموزشی همراه با کنترل­های سیستمی شامل درخواست های دانشجو، ثبت نام، دریافت مدارک، مرخصی، حذف ترم، دفاع، دوره کهاد و فرایندهای دیگر
  • فرآیند پذیرش و ثبت‌نام دانشجو و تسهیل انجام محاسبات مالی دانشجو
  • فرآیند کامل ثبت‌نام دانشجویان مهمان
  • گردش کار درخواست‌های دانشجو شامل انواع گواهی اشتغال به تحصیل و صدور انواع گواهی‌نامه و تاییدیه
  • گردش کار مربوط به اشکالات آموزشی دانشجو، بررسی و پیگیری و ارجاع به کمیسیون‌های مختلف آموزشی
  • مدیریت انواع جلسات شورای آموزشی و کمیسیون‌ها
  • ایجاد آرشیو الکترونیکی پرونده‌ آموزشی و پژوهشی دانشجو و اعضای هیات‌علمی
  • برنامه‌ریزی کامل دروس اعم از تعریف پیش‌نیازی، هم‌نیازی و معادل‌سازی و غیره
  • مدیریت کامل دروس بر پایه برنامه درسی رشته یا گروه آموزشی
  • حضور و غیاب اینترنتی دانشجویان توسط عضو هیات‌علمی
  • مدیریت کامل اطلاعات اعضای هیات‌علمی شامل ثبت، تکمیل اطلاعات، حق‌التدریس و گزارش‌گیری
  • مدیریت کامل اطلاعات دانشجویان شامل ثبت، تکمیل اطلاعات و گزارش‌گیری
  • مدیریت کامل امتحان و ثبت نمرات دانشجو
  • مدیریت پروژه‌های دانشجویان از تعریف عنوان پروپوزال، پایان‌نامه، سمینار و رساله، تا ثبت خلاصه وضعیت پیشرفت
  • مدیریت کامل امور شهریه دانشجویان و تعریف قوانین آن
  • مراحل فارغ‌التحصیلی و تسویه حساب دانشجو و صدور گواهی موقت پایان تحصیلات و دانشنامه
  • پیشخوان خدمت دانشجو، اعضای هیات‌علمی و کارمندان شامل گردش کار از درج درخواست تا دریافت پاسخ
  • ایجاد انواع گزارشگیری‌های آماری و داده‌ای
  • مدیریت فرایند و تعریف قوانین ترفیع، اعتبار پژوهشی (گرنت) اساتید، تشویق مقالات و تسویه اعتبار پژوهشی
  • مدیریت فرایند ارتقا اعضاء هیات‌علمی
  • فرایند تمدید قراداد پیمانی اساتید
  • فرایند تبدیل وضعیت اعضا هیات‌علمی
  • فرایند ثبت تایید فعالیت­های پژوهشی، ثبت مجلات و همایش­ها
  • مدیریت و تعریف قوانین خوابگاها
  • درخواست خوابگاه و ثبت اطلاعات به همراه تعریف کنترل­های سیستمی
  • مکانیزه فرایند مهمان خوابگاهی
  • مدیریت امور مالی خوابگاه
  • مدیریت و تعریف قوانین کار دانشجویی
  • مدیریت درخواست و پرداخت کار دانشجویی
سامانه جامع دانشگاهی:
 ورود به سامانه
ورود به سامانه ارتقاء مرتبه‌علمی
راهنماها
 اطلاعیه‌های آموزشی
اطلاعات تماس:
29902505 و 29902526
ems@sbu.ac.ir